Céges karácsony: buli és/vagy jótékonykodás

Költség-hatékonyabbá váltak a karácsonyi céges rendezvények, akár klasszikus baráti hangulatú közös vacsoráról, akár tematikus rendezvényről van szó. Minden forintot átgondoltan költenek el azok a cégek is, amelyek évtizedes tradíciók alapján rendezik a partikat, de egyre gyakoribb, hogy a rendezvény összegét inkább jótékony célokra fordítják.

Szinte mindenkinek van nagyon jó és rettenetes emléke céges évzáró partiról. Akad, aki élete párjához került közel egy oldott hangulatú rendezvényen, és van, aki leginkább kitörölné az emlékezetéből a korábban bekövetkezett, futó kontextust. A jól sikerült rendezvény lehetőséget adhat arra, hogy olyan kollégák is a fehér asztalterítő mellett lazán beszélgetve megismerjék egymást, akik a munka kapcsán csak ritkán, vagy futólag találkoznak. Komoly összetartó-ereje van azoknak a sztorizgatásoknak, emlékeknek, amelyek egy-egy céges buli után akár valakinek a kárára folynak.

Ezek a "tejjel-mézzel folyó", céges évzáró rendezvénysorozatok a válsággal együtt véget értek. A tradíciók azonban erősebbek, mint az anyagi lehetőségek, és ezek az alkalmak fontos összetartó erőt jelentenek, úgyhogy a gyengébb üzleti évek dacára sok vállalat megtartotta a szép hagyományt.

Ahol még élnek a tradíciók

Így tett idén az AON-Hewitt felmérése alapján a 250-1000 fős vállalati kategóriában a "Legjobb Munkahely" díját elnyert Fundamenta -Lakáskassza Zrt is. A közösen létrehozott eredmények értékelésére, megünneplésére több téren és folyamatosan lehetőséget teremtünk a magunk számára - említi Kazár Natália, a vállalat személyügyi vezetője. Ebben a sorban egy különleges alkalom a már tradícióvá vált "Fundamenta Karácsony", ami - a vezető szerint - mindig nagyon kellemes és emlékezetes "szivárványa" az év rövid értékelésének, a vidámságnak, szórakozásnak és egyben a meghittségnek is.

A bevált forgatókönyvtől évek óta nem térnek el, de mindig színesítik apró meglepetésekkel. A belső szervezésű program műsorvezetői mindig a munkatársak közül kerülnek ki, a személyes és szakmai vezérigazgatói gondolatokat követően pedig a teljesítményt, elkötelezettséget kifejező díjakat adják át. Ekkor kerülnek a gazdáikhoz a különféle kategóriákban meghirdetett, munkatársi szavazatok alapján elnyerhető "Fundamenta Oszkár Díjak" is. Ezt az eseményt meglepetés produkciók és az ünneplés követi.

A HR vezető nyilatkozata szerint ez ismét egy olyan alkalom, amire mindannyian, kivétel nélkül készülnek, sőt a szervezés során szívesen veszik a munkatársak ötleteit is. Kazár Natália külön kiemeli, hogy a cég marketing csapata mindig kivételes ünnepi hangulatot szokott teremteni.

A Magyar Telekom központi karácsonyi vagy év végi rendezvényt nem tart munkatársainak, ez a több ezer munkavállaló és az országszerte megtalálható számos telephely mellett nehezen is lenne kivitelezhető - állt a vállalat HR Portál számára adott válaszában. Arra azonban van lehetőség, hogy szervezetenként külön ünnepeljenek. Az egyes szervezetek egy meghatározott keretösszeget használhatnak fel saját elképzelésük szerint karácsonyi rendezvény szervezése céljára. Az évzárás helyett a Telekom inkább a lendületes évindításra helyezi a hangsúlyt - a kommuniké szerint. Az év eleji "Évindító" rendezvényükön értékelik az előző évet és fogalmazzák meg a kezdődő év célkitűzéseit. Ezen a rendezvényen osztják ki az "Év Embere" és az "Év Csapata" díjakat, amelyeket a legkiválóbb munkatársak szavazás útján nyernek el előző évi teljesítményük alapján.

Jótékony akciók

A Magyar Telekom eredeti szándéka az volt a jótékonysági és közösségi akciók szervezésével, hogy ezáltal is élményt adó programokban vehessenek részt a munkavállalók. Ebben az évben már Az Önkéntesek Világnapja alkalmából megrendezték a süti akciót, amelynek során a vállalat munkatársai árulták egymásnak házi készítésű finomságaikat, a bevételt pedig jótékony célra ajánlották fel. A beszámoló szerint a sütemények néhány óra alatt az utolsó morzsáig elfogytak. A becsületkassza formájában befolyt összeget a Telekom az Oltalom Karitatív Egyesületnek ajánlotta fel. Ez a szervezet egyebek között a hajléktalan szülők gyermekei számára létrehozott óvodát is támogatja. A sütemények árusításából befolyt közel egymillió forintot a Magyar Telekom további kétmillió forintnyi adománnyal egészíti ki az egyesület javára.

A K&H Bankcsoportnál is ma már a jótékonysági megnyilvánulások adják a karácsonyi évzáró rendezvények legfőbb irányát. Horváth-Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója szerint a K&H-nál évek óta az a gyakorlat, hogy az egyes igazgatóságok, területek, csapatok egy évbúcsúztató karácsonyi vacsora mellett, együtt ünnepelhetik a közös munka során elért eredményeket. A K&H a közös vacsorához fejenként bruttó 3000 forinttal járul hozzá. Ugyancsak hagyomány a K&H-sok között, hogy többen saját költségen vesznek részt a rendezvényen, a központi hozzájárulás összegét pedig felajánlják a K&H gyógyvarázs program számára, amelyet gyermek-egészségügyi intézmények támogatására fordítanak. A munkatársak felajánlásának köszönhetően az elmúlt hat év során 6 gyermekgyógyító intézményt támogatott a K&H gyógyvarázs program mintegy 2,2 millió forint értékben.

Pozitívumként éli meg a karitatív gondoskodás általános előretörését Polgár-Bede Márta, a Well PR ügyvezető igazgatója. Ez ugyanis egyrészt erősíti a hazai CSR tevékenységet, másrészt azt is mutatja, hogy a nehéz gazdasági körülmények ellenére az emberek figyelnek egymásra. A partnereik akciói mögött Polgár-Bede Márta azt külön értékeli, hogy ténylegesen az önzetlenség generálja a programokat. Ők biztosan látnák, ha nem így lenne, mert akkor az akciókat nagy sajtóhírverés is kísérné, ami azonban ez esetben a partnerek kívánsága alapján elmarad. A Well cégcsoport tulajdonosa, Bölcs Ádám alapítója, több partnerük rendszeres támogatója a rászorulókat segítő Élelmiszerbanknak. Sokszor a partner-vállalatok munkavállalói állnak oda egy-egy áruházi pulthoz, és személyesen gyűjtik össze a tartós élelmiszereket. Ezzel részeseivé válnak a karitatív tevékenységnek. Polgár-Bede Márta úgy látja, a céges ajándékokra, programokra szánt összeg jótékony célú felajánlásáról természetesen tájékoztatják munkavállalóikat, partnereiket, akik szívesen is veszik ezt.

Céges bulik az önfeledttől a bizarrig

Míg 10-15 évvel ezelőtt a Well PR-nak volt olyan partnere, amely több vidéki, illetve budapesti telephelyén egyaránt rendezett igazi, jó programokkal teletűzdelt, nagy évzáró partit, ahol a dolgozók és a partnerek sok és értékes ajándékot kaptak, addig ma már a költség-érzékenység minden téren nyilvánvaló.

Első körben, körülbelül 8-10 éve a postai üdvözlőkártyákat váltotta föl a lényegesen olcsóbb e-mail-es kártyaküldés. Utána a takarékoskodás második hullámában, 3-4 évvel ezelőtt elkezdett az ajándékozás értéke és mértéke csökkenni. Természetesen, Polgár-Bede Mártának ma is van olyan ügyfele, aki minden elemét megtartotta az eddigi évzáró rendezvény-sorozatnak, de sokan lemondtak erről. Aki eddig külső szakemberekre bízott rendezvényeket, az most sok esetben maga szervezi a rendezvényeit, hogy ezzel is megtakaríthasson.

A költséghatékonyság megjelenése azonban hozott néhány pozitív változást is. A Well PR ügyvezetője szerint elsősorban a kreativitást erősítette ez a folyamat. Előtérbe kerültek azok a tematikus rendezvények, amikor egy-egy adott téma köré játékos feladatokat találnak ki a szervezők, és a munkavállalók már a rendezvény előtt a jelmezkészítéssel ráhangolódnak a partira. Felidézhetik a gengszterkorszakot, egy izgalmas krimit -ahol a résztvevőknek rejtélyt kell megoldani -, és egyik partnerünk most készül "boszorkányok, zombik és vámpírok" belső, saját munkavállalóknak szóló rendezvényére.

Ezek a rendezvények, mivel az adott téma köré szervezik a programot, lényegesen olcsóbbak, mint hagyományos társaik. Egy ötlettel áthidalva megspórolhatják a drága fellépőket, "nem kell elhívni az X-faktorosokat" - állítja a szakember. A tematikus rendezvényekre és a hagyományosokra egyaránt érvényes, hogy sokat egyszerűsödtek. Például az eddigi külső helyszínek helyett most már a saját telephelyre szervezik a mulatságot a partnerek.

A nagyobb rendezvényeknek az árak emelkedésével egyre jelentősebb költségük van. Ezzel előre számolni kell, és Polgár-Bede Márta szerint ahol fontos az emberi erőforrás, ott már az éves büdzsé tervezésekor a költségvetés részévé teszik az év végi céges rendezvényeket. De egyre többször fordul elő az is, hogy ősszel derül ki, maradt-e akkora keret a szűkös büdzsé ellenére, hogy érdemes a munkavállalóknak partit szervezni.

Ajándékozás helyett is inkább jótékony támogatások

Ma már nem szokás a munkaadói ajándék, arra azonban a partnereik korábban is odafigyeltek, hogy az ajándék valóban karácsonyi legyen. "Gagyi, szóró ajándékokat partnereink soha nem osztogattak a munkavállalóiknak "- mondja a Well PR ügyvezetőjének.

Ajándékként a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. minden munkatársa, a kismamák, nyugdíjas kollégáik és értékesítési hálózatuk vezetése is az értékes és pozitív visszajelzéseket, a találkozás örömét, a kellemes hangulat emlékét viheti haza ---– és persze a lufikat, hisz Kazár Natália azt már csak mosolyogva jegyzi meg, hogy azok végül minden rendezvényükről elvándorolnak. Az üzleti ajándékozást a Fundamentánál is évek óta felváltotta az a tradíció, hogy az ajándékokra szánt összeggel a Csodalámpa Óhaj-Sóhaj Kívánságteljesítő Alapítványt támogatják - említette végezetül Kazár Natália.

HR-Portál

Filius Ágnes